Page 4 of 4

Posted: 19 Jan 2008, 01:14
by EmM9
Deem, kui kahju, et varem polnud mahti teemasse tulla!! Oleks kohe 'labidaga lahmima hakanud'!!! :D

Esiteks ära isegi unista HETKEL profistuudiost!!! Ei, see on muidugi tore, et huvi ja tahtmist on - 12 points!
Aga sinu soov on võrreldav algaja sooviga kohe Satrianit ludistada.. Eelkõige peaksid prioriteedid paigas olema:
otsusta ära, millist stuudiot v ülesvõtmisvõimalust sul siiski vaja on. Proovi salvestamiseks pole kindlasti mõtet mikritega jamada.

Ja nüüd PÄRIS STUUDIO:
Rule nr 1: Ei mingeid 2 in 1 lahendusi!
Rule nr 2: emulaator ei asenda kunagi PÄRIS asja!
Natuke tehnikast:
Behringere võib ju laivis edukalt kasutada, aga stuudios võtab ta müra sisse - seega iivl! Pult on stuudio süda! Seega peab pult
olema üks parimaid asju su stuudios. Ei mingeid beeringere, tii bõune, samsoneid jmss!!!!
Alustuseks soovitaks valida analoogpuldi - kergem hakkama saada. Peaks olema vähemalt 10-12 monokanalit - väike varu.
Eespool oli juttu puldi preampidest. Need võivad olla päris head, aga pärispre-d nad ei asenda (ei soojenda piisavalt).
Kvaliteetne laul laheb preampi ja sealt pulti, crossoverisse, preFX-i jne. Saab ka kasutada kooslust puldipre-st, kompressorist ja gate'ist (päris preambi asendamisks).
Nüüd need usb-, firewire- jms puldid. Need kõik on lahedad ja mõned träkid korraga kodus salvestamisel ajavad asja ära. Ent praktika näitab, et pärissalvestamise ajal
jäävad need andmeedastusega jänni. Samuti nagu sarnased helikaardid. Puldi heli läheb helikaarti, mis on siini- või dokkühendusega!!!!!! Ja helikaart on väline,
et ei võtaks arvuti müra kaasa!!!!

Stuudio laulumikker on tundlik lairibakondekas (min. 10k tükk)!!! Mis muidugi ei tähenda, et alustuseks ei sobiks mõni lihtsam, algelisem ja odavam variant (nt SM58, mis
paralleelselt sobib ka solniku jms ülesvõtmiseks). Overheadideks sobib mõni kitsas kondekapaar (mida saab kasutada ka eduliselt akusti salvestamiseks).
Kidra - aegumata SM57 või Sennheiser 906.

Natuke salvestamisest:
Trummidel võtad vähemalt: basstrumm, solnik, min. 2 overheadi, hi hat, ride/floor tom. NB! Tegelikuses on trummide salvestamisel 100 erinevat trikki, mis teeb trummid
ka kõige raskemini ülesvõetavaks!
Kindlasti iga trummimikker eraldi kanalisse ja sealt gate'i, kui sa müra just saavutada ei taha!

El. kitarr: üks parimaid viise on 1-2 dünaamilist kõlli(de) ette ja 2-3 kondekat ruumi jaoks. Nt. 2x12 kõlliga A/B dünaamilised (võiksid olla ka erinevad margid) ja 2 kondekat
ette ning 1 taha (asetuselt kolmnurk).

Ak. kitarr: kaks peenikest A/B kondekat või 1 lairiba kõlakasti jaoks, 1 peenike kondekas nö 'kõrva tagant'.

Bass: lihtsaim on läbi preambi otse pulti, Di Boxi bass jääb liiga kitsaks.

Kõikidele kitarridele võib lisaks lisada kaelamikri (eheduse jaoks).

Sünt: läbi midi, sest tihtilugu on VST-sündid parema saundiga, kui need millega stuudiosse tullakse. Ja vigu ning saundimuudatusi on hiljem ka kergem parandada.
Aga audioülesvõtt kindlasti läbi kahe monokanali, mitte stereotpidi.

Tehnika (mitte päris miinimumvalik):
arvuti, helikaart või -kaardid (kokku vähemalt 8 kanalit), stuudiomonitorid (võiks olla surroundis, aga ei pea), pult, gate, limiter/kompressor, crossover, laulu preamp,
fx-räkk, DAW, mikrid (persetäis erinevaid), kidravõimud (sest korralikus stuudios on mitu erinevat), bassivõim, trummid, midiklaviatuur, softivärk, igasugu väiksem trääs.

See siis kiire ja lihtne kokkuvõete stuudiost. (Loodan, et midagi ära ei unustanud, hetkel pole rohkem aega ka selle teemaga tegelemiseks.)
Jõudu!

Posted: 19 Jan 2008, 01:21
by Mfantasies
mida sa sellest stuudiost ehitama hakkad hull, mingi eriti kuri oled raha peale või? anna mulle parem:D:D(nali)

ehita esmalt proovikas...

Posted: 19 Jan 2008, 02:10
by Faded
EmM9 jutt on kõik õige. Natuke kordas küll eespool öeldut, aga üldiselt peab paika.

Lisaks omalt poolt veel, et kvaliteetse heli annavad eelkõige neli asja - mikrid, eelvõimud, A/D konverterid ja monitorid. Kui ühe pealt neist on kokku hoitud, kannatab ka lõpptulemus.

Samas kvaliteetne heli ei garanteeri kvaliteetset lõpptulemust. Lisaks läheb vaja ka kogemust (ehk oskust seda kvaliteetset kraami õigesti rakendada), ja loomulikult kvaliteetset algmaterjali, mida üldse lindistada (ehk oskajaid muusikuid).

Mis "päris stuudiosse" puutub, siis ma isiklikult puldil erilist mõtet ei näe - niikuinii sa ju kõike korraga ei lindista. Eraldi eelvõimud (iga kanali inserdis vähemalt kompressor) ja konverterid, ning sealt otse DAW-i. Ainus, mis pult vahel annaks, on EQ ja panning, ning selle annab väga edukalt juba pluginatega teha (või EQ samuti kanali inserti). Asjalikum investeering oleks DAW-kontroller, mis võimaldab sul miksimisel päris heeblite ja nuppudega möllata, selmet ekraanil hiirega ringi torkida.

Ja muidugi on alati ilgelt lõbus vaadata, kuidas motoriseeritud heeblid üles-alla jooksevad 8)

Posted: 19 Jan 2008, 16:03
by donkey
Selle ruumi kohta natuke: siin Haapsalus ka üks stuudio valmimas, nimelt ruumid on valmis, aga tehnika pole veel kohale jõudnud. Kuid ca. 10 ruutu ainuüksi põranda materjal läks 10 kilo, pluss seinad-laed, mis pole sugugi odavam.

Posted: 20 Jan 2008, 15:32
by EmM9
Faded wrote:ˇ
Mis "päris stuudiosse" puutub, siis ma isiklikult puldil erilist mõtet ei näe - niikuinii sa ju kõike korraga ei lindista. Eraldi eelvõimud (iga kanali inserdis vähemalt kompressor) ja konverterid, ning sealt otse DAW-i. Ainus, mis pult vahel annaks, on EQ ja panning, ning selle annab väga edukalt juba pluginatega teha (või EQ samuti kanali inserti). Asjalikum investeering oleks DAW-kontroller, mis võimaldab sul miksimisel päris heeblite ja nuppudega möllata, selmet ekraanil hiirega ringi torkida.

Ja muidugi on alati ilgelt lõbus vaadata, kuidas motoriseeritud heeblid üles-alla jooksevad 8)
Saab nii ja lihtsamaltki. Sõltub lõpptaotlusest.

Pult ongi eelkõige real time'i jaoks. Idee seisneb ju selles, et heli tuleb enne salvestamist maksimaalselt valjuks (peak point), ühtlaseks (kompressioon) ja heaks (gate, preEQ jms). Kõike saab pluginatega teha, aga see kajastub tavaliselt ka lõpptulemuses. (Ehk miks Eesti bändid kõlavad nii Eestilikult..?!)
Samuti on asju, mida ruumitaotuslikult võetakse koos (nt keelpilli kvartetti). Või siis trummide EQ-mine pluginaga - ???

Üldjoontes näeb päris salvestusprotsess välja selline:
1. heli arvutisse läbi kogu riistvaralise eelprotsessi (preambid, -EQ jms - vastavalt vajadustele);
2. arvutis siis kokkulõikamine jms;
3. downmix arvutist välja DAW-i (või misiganes eelistus on) välisele salvestajale läbi kogu riistvaralise
järelprotsessi (FX, postEQ, eebeldamine jms - misiganes vastavalt
vajadustele). Pluginatest ja softipõhisusest peaks hoiduma.

Tegelikult polegi tähtis, millise riistvaralahendusega midagi tehakse - erinevatel inimestel erinevad eelistused.
Peaasi, et korralik riistvara, riistvarapõhine suunitlus (see ei ole odav lõbu!).
Ja lõpuks muutuvad määravaks ikkagi kogemused/teadmised!!!