Akordi kõrgeim noot?

Skaalad, laadid, pentatoonikad, helistikud, pausid, taktimõõdud, akordid, noodimärgid, rütmid, tempod, terminid
Locked
mortral
Posts: 71
Joined: 05 Aug 2007, 17:19

Akordi kõrgeim noot?

Post by mortral »

Tere!

Uurides teooriat akord-meloodia stiilis mängimise kohta tekkis selline küsimus - meloodias domineeriv noot pannakse akordi kõrgeimaks noodiks (top note), mida see tähendab?

Selles mõttes, et kas tegemist on kõrgeima noodiga akordi kolmkõlas (C mažoorakordi korral C E G - on see G), või kõrgema noodiga, mida seda akordi mängides kitarril võetakse (lahtises positsioonis mängides nt. lahtine 1. keel, ehk hoopistükkis E)?

Või peavad need kaks selles stiilis ühtima?

Tänud ette,
Martin
Marvin
Posts: 477
Joined: 21 Dec 2006, 10:39

Post by Marvin »

Mina näeksin asja nii, et lihtsalt sul on meloodia. Ja sul on akordid. Kui mängida meloodiat akordi kolmkõla peale (kõrgeima noodina), kostub meloodia hästi välja, sest ta ei tekita akordiga väga suurt harmooniat (ei kao nii akordi sisse), kui sa paned aga meloodia kõlama akordi sisse, siis kaob ta harmooniasse ära.

Kui sa tahad mängida meloodiat ainult akordi kolmkõlas, siis on asi vist üsna igav ja arpedzolik. Ei noh, eks sa mängid mida tahad ja võid asja huvitavalt kõlama panna, aga meloodia ei pea põhinema all oleva akordi kolmkõlal. Lihtsalt kolmkõla noodid on sellised lollikindlad kohad, kus alati maanduda võib.
User avatar
EmM9
Posts: 931
Joined: 18 Nov 2006, 02:22
Location: kitarri kaela 7. vahes (lahtise E-ga)

Re: Akordi kõrgeim noot?

Post by EmM9 »

mortral wrote:Tere!

Uurides teooriat akord-meloodia stiilis mängimise kohta tekkis selline küsimus - meloodias domineeriv noot pannakse akordi kõrgeimaks noodiks (top note), mida see tähendab?

Selles mõttes, et kas tegemist on kõrgeima noodiga akordi kolmkõlas (C mažoorakordi korral C E G - on see G), või kõrgema noodiga, mida seda akordi mängides kitarril võetakse (lahtises positsioonis mängides nt. lahtine 1. keel, ehk hoopistükkis E)?

Või peavad need kaks selles stiilis ühtima?

Tänud ette,
Martin

Ei. See tähendab seda, et akord tuleb meloodianoodist allapoole ehitada.
Nt: oletame, et on mingi meloodia: mi1, fa1, mi1, do1.
Ja kasutame saateks C, C/Bb, F/C, Fsus2; siis oleks ülesehitus:
mi1 fa1 mi1 do1
do1 do1 do1 sol
sol sol la fa
mi mi fa do
do Sib do Fa


punane - meloodia
sinine - alla ehitatud akord
- EmM9 -
k6ll
Site Admin
Posts: 1968
Joined: 13 Mar 2005, 16:08
Location: Tartu-Kesklinn
Contact:

Post by k6ll »

selles pärast kasutataksegi, lahtise pos võtted C, E, A, G, ja D et neid barrega pikendades saada vajalik meloodia noot kõrgeimaile asukohale
mortral
Posts: 71
Joined: 05 Aug 2007, 17:19

Post by mortral »

Ühesõnaga näiteks kui mul näiteks seesama lahtise positsiooni C akord ja meloodias domineeriv noot on näiteks G (sol), siis võtan seda C-d nii, et neljanda sõrmega lisan 1. keele 3. vahest?

See tähendab siis põhimõtteliselt seda, et meloodianoodid mängitakse kõik 1.keelel, kui esimest keelt üldse mängitakse?

Ja minu algses küsimuses oli enam - vähem õige pakutud teine variant?

Lihtsalt kontrollisin igaks juhuks, kas sain eelnevast teemast õigesti aru :P
Tänud kõigile, kes vastasid.
k6ll
Site Admin
Posts: 1968
Joined: 13 Mar 2005, 16:08
Location: Tartu-Kesklinn
Contact:

Post by k6ll »

http://harjutused.veeb.pri.ee/?leht=har ... 1ia95mmkrl

et panin sinna väiks näite Meloodia vs Akordivõte, et kui asetad meloodia esimesele kitarrikeelel, siis millist akordi võtet võid selle meloodia noodi läheduses kasutada. Ps tihti peale ei pea sa kasutama üle kõigi kuue keele olevat akordi võtet, võid ka piirduda ainult 4 esimese keelega, ja kui on meloodia noot erinev akordi helist, mis paikneb 1 keele, siis pead akordivõttes mõningat sõrmede muutust tegema.
User avatar
EmM9
Posts: 931
Joined: 18 Nov 2006, 02:22
Location: kitarri kaela 7. vahes (lahtise E-ga)

Post by EmM9 »

mortral wrote:See tähendab siis põhimõtteliselt seda, et meloodianoodid mängitakse kõik 1.keelel, kui esimest keelt üldse mängitakse?

Ei. Meloodiat võid mängida mistahes keele peal - mugavus ja loogilisus eelkõige.
Sol meloodias võib ka 3. keelel asuda...
- EmM9 -
k6ll
Site Admin
Posts: 1968
Joined: 13 Mar 2005, 16:08
Location: Tartu-Kesklinn
Contact:

Post by k6ll »

ei noh pohhui mis helistikus sa oled , aseta lihtsalt meloodia esimesele kahele keele ja siis mängid, saateakorde erinevate võtetega talle saateks

Klassikaline kitarrimuusika ongi nii üles ehitatud
k6ll
Site Admin
Posts: 1968
Joined: 13 Mar 2005, 16:08
Location: Tartu-Kesklinn
Contact:

Post by k6ll »

Lisasin näiteks "Kaugel Kaugel" pala

helistikus A mažoor

esimene variant on kinniste akordidega
http://harjutused.veeb.pri.ee/?leht=har ... e7aes32bpm

Nüüd kuna pala harmoonia selles helistikus langeb kokku lahtiste keeltega, siis lisasin ka teise variandi

http://harjutused.veeb.pri.ee/?leht=har ... cpc7sw4li9

Seadete tegemisel kasutatakse tavaliselt niipalju lahtisi keeli kui võimalik, sest need resoneerivad paremini
mortral
Posts: 71
Joined: 05 Aug 2007, 17:19

Post by mortral »

Ei. Meloodiat võid mängida mistahes keele peal - mugavus ja loogilisus eelkõige.
Sol meloodias võib ka 3. keelel asuda...


Sellest ei saa ma enam aru - kui ma mängin sol meloodianoodina 3. keelelt ja ei jäta 1. ning 2. keelt mängimata, siis ei ole sol enam mängitava akordi kõige kõrgem noot ju? Või ei olegi oluline, et oleks?

Jutt käib just meloodia lisamisest akordile kõrgeima noodina, mitte meloodia mängimisest akordide vahepeal.
User avatar
EmM9
Posts: 931
Joined: 18 Nov 2006, 02:22
Location: kitarri kaela 7. vahes (lahtise E-ga)

Post by EmM9 »

mortral wrote:
Ei. Meloodiat võid mängida mistahes keele peal - mugavus ja loogilisus eelkõige.
Sol meloodias võib ka 3. keelel asuda...


Sellest ei saa ma enam aru - kui ma mängin sol meloodianoodina 3. keelelt ja ei jäta 1. ning 2. keelt mängimata, siis ei ole sol enam mängitava akordi kõige kõrgem noot ju? Või ei olegi oluline, et oleks?

Jutt käib just meloodia lisamisest akordile kõrgeima noodina, mitte meloodia mängimisest akordide vahepeal.

My bad! Oleksin pidanud lisama, et sellisel juhul 1. ja 2. keelt ei kasutata...
- EmM9 -
k6ll
Site Admin
Posts: 1968
Joined: 13 Mar 2005, 16:08
Location: Tartu-Kesklinn
Contact:

Post by k6ll »

samas võid ka esimest ja teist keelt kasutada kui oskad sõrmega välja tuua kolmandalt keelet meloodia, et pead aktsendiga mängima,
k6ll
Site Admin
Posts: 1968
Joined: 13 Mar 2005, 16:08
Location: Tartu-Kesklinn
Contact:

Post by k6ll »

millest sa seal aru ei saa? meloodiat oskad mängida, selles palas? akordid mis juures on, on erinevate lahtise positsiooni duuride A E D C ja G pikendused, mängid sama akordi teises positsioonis, siis on ka akordil teine nime, näiteks kui mängid E akordi 10 postsioonis siis on selle akordi nime D, ja kui 5 positsioonis siis on akordi nimi A, sellest said aru vä?

Seal on akordile juurde kirjutatud, et A nagu e, on siis Lahtises positsiooni E duur, tõstetud ülespoole, nii et sellest samast akordi võttest on saanud A.
Locked