Kuidas teha soolot?
Hentsik wrote:ei mina ei tea mingeid skaalasid.......
Kaua sa üldse mänginud oled? Kui ainult paar kuud pelanud oled ja skaalasid üldse ei tunne, siis sust suurt soolotajat hetkel pole Algul käib ikka asi skaalade järgi, kombineerid neid näiteks, või kui eriti kõva mees oled siis nagu mõned teevad, et ei mõtle enam skaalade peale, paned tunde järgi
Flanker wrote:Hentsik wrote:ei mina ei tea mingeid skaalasid.......
Kaua sa üldse mänginud oled? Kui ainult paar kuud pelanud oled ja skaalasid üldse ei tunne, siis sust suurt soolotajat hetkel pole Algul käib ikka asi skaalade järgi, kombineerid neid näiteks, või kui eriti kõva mees oled siis nagu mõned teevad, et ei mõtle enam skaalade peale, paned tunde järgi
Vot mina olen näiteks sihuke mees, kes paneb tunde järgi. Skaaladest tean ainult niipalju, et on olemas dooria, lüüdia jms...
Need on laadid, mitte skaalad.
Ma tean skaaladest vist ainult pentatoonilist. Teooriale pole ma kunagi suuremat tähelepanu pööranud, mängin alati tunde järgi. Eks see sõltub taustast ka, mingi keerulisema jazziharmoonia peale on palju raskem tunde järgi soolot mängida, kui lihtsale paariduuriloole..
Väga palju laule kipub algama või lõppema helistiku 1. astme akordiga. Ehk siis, C-duuri lugu algab/lõpeb C-duuriga.
Kui selle järgi ei saa, jäta meelde see tabel:
1. - duur
2. - moll
3. - moll
4. - duur
5. - duur
6. - moll
7. - vähendatud kvint (väga tihti ei kasutata)
See näitab, millisele helistiku astmele vastab milline akord. Kui sul on loos näiteks akordid C - Am - F - G, saad kindlaks teha, et lugu on C-duuris. C-duuri helirida on teatavasti C-D-E-F-G-A-B-C, ja sul on loos ilusti olemas esimene (C), neljas (F), viies (G) ja kuues (Am) aste, mis vastavad täpselt tollele tabelile.
Samamoodi näiteks lugu, kus on akordid F#m-B-E-C#m on E-duuris, sest need akordid vastavad E-duuri teisele, viiendale, esimesele ja kuuendale astmele.
Mõne aja pärast peaks meelde jääma, mis akordid millises helistikus on, nii et saad lihtsalt vaadata, mis akordid loos on, ja selle järgi peast helistiku määrata.
Ma tean skaaladest vist ainult pentatoonilist. Teooriale pole ma kunagi suuremat tähelepanu pööranud, mängin alati tunde järgi. Eks see sõltub taustast ka, mingi keerulisema jazziharmoonia peale on palju raskem tunde järgi soolot mängida, kui lihtsale paariduuriloole..
Flanker wrote:Kuidas teha kindlaks mis helistikus on laul? Mõtlen just nagu riffide, rütmikäikude järgi - akordide siis pmst.
Väga palju laule kipub algama või lõppema helistiku 1. astme akordiga. Ehk siis, C-duuri lugu algab/lõpeb C-duuriga.
Kui selle järgi ei saa, jäta meelde see tabel:
1. - duur
2. - moll
3. - moll
4. - duur
5. - duur
6. - moll
7. - vähendatud kvint (väga tihti ei kasutata)
See näitab, millisele helistiku astmele vastab milline akord. Kui sul on loos näiteks akordid C - Am - F - G, saad kindlaks teha, et lugu on C-duuris. C-duuri helirida on teatavasti C-D-E-F-G-A-B-C, ja sul on loos ilusti olemas esimene (C), neljas (F), viies (G) ja kuues (Am) aste, mis vastavad täpselt tollele tabelile.
Samamoodi näiteks lugu, kus on akordid F#m-B-E-C#m on E-duuris, sest need akordid vastavad E-duuri teisele, viiendale, esimesele ja kuuendale astmele.
Mõne aja pärast peaks meelde jääma, mis akordid millises helistikus on, nii et saad lihtsalt vaadata, mis akordid loos on, ja selle järgi peast helistiku määrata.
It's a well-known fact that 100% of people who sell their Telecasters, die.
Tunde järgi mängimine näeb põhimõtteliselt välja nii:
Ütleme, et meil on lugu, kus on akordid E, B, G ja A. Kõigepealt hakkad tasapisi ehitama soolot nende akordinootide peale. Alguses mängid lihtsalt Mi'd, Si'd , Sol'i ja La'd. Järgmiseks teed enne uuele noodile üleminekut väikese käigu juba sisse. Näiteks E'st B'sse minekul mängod: Mi, Mi, Re, Do, B Selle ajal võib juba rütmikat muuta huvitavamaks.
Kui on juba päris selge, milliseid noote kus mängida, siis võib hakata kuulmise järgi teisi noote sisse sobitama.
Niiviisi järk-järgult läheb soolo keerulisemaks ja tavaliselt jõuab kuhugi haripunkti, kus toimub mingisugune pööre.
Umbes selline siis on se nn. tunde järgi mängimine. Väga suur osa on siin kindlasti musikaalsel kuulmisoskusel.
Ütleme, et meil on lugu, kus on akordid E, B, G ja A. Kõigepealt hakkad tasapisi ehitama soolot nende akordinootide peale. Alguses mängid lihtsalt Mi'd, Si'd , Sol'i ja La'd. Järgmiseks teed enne uuele noodile üleminekut väikese käigu juba sisse. Näiteks E'st B'sse minekul mängod: Mi, Mi, Re, Do, B Selle ajal võib juba rütmikat muuta huvitavamaks.
Kui on juba päris selge, milliseid noote kus mängida, siis võib hakata kuulmise järgi teisi noote sisse sobitama.
Niiviisi järk-järgult läheb soolo keerulisemaks ja tavaliselt jõuab kuhugi haripunkti, kus toimub mingisugune pööre.
Umbes selline siis on se nn. tunde järgi mängimine. Väga suur osa on siin kindlasti musikaalsel kuulmisoskusel.
Hentsik wrote:Ok ma kirjutan siia, kuidas ma asjast aru sain.
Ütleme, et on laul, mille duurid on G, Em, C, D.
Niisiis G duuri ajal mängin G nooti (nt 4. keelt lahtiselt).
Siis Em ajal mängin E nooti, C ajal C ja D ajal D.
Ning siis hakkan sinna vahele sobitama igasuguseid teisi noote, et nad sinna sobiksid.
Siis võiks veel mingeid slaidimisi, hammer-on'e ja bendimisi vahele teha, et asi parem tuleks.
Aga kuidas see pööre tekib?
Nojah põhimõtteliselt nii olen mina küll siiamaani hakkama saanud.
Aga pööre on lihtsalt selline koht, kus midagi muutub. St, et oleks ju igav, kui terve soolo oleks ühesuguse rütmi ja tempoga..tavaliselt läheb see pidevalt keerukamaks ja kiiremaks kuni selle kohani, kus näiteks rütm või tempo vms. muutub...ehk siis haripunktini..
Pööre tekib nii, et soolo muutub jälle lihtsamaks. Vähemalt ma arvan, et donkey seda mõtles.
Muidu bend, slide ja hammer-on tehnikaid on hea kasutada siis, kui sa kogemata vale noodi võtad. Bendid selle siis näiteks pool tooni üles ja keegi ei saa aru, et sul vale noot sisse tuli
See tabel näitab ära helistiku akordid. Näiteks helistiku esimesele astmele vastab duurakord, kuuendale aga mollakord. Näiteks kui helistik on C, siis esimene aste on ka C, ning vastav akord C-duur. Kuues aste on A, ning vastav akord A-moll.
G helistiku noodid näiteks oleksid G-A-B-C-D-E-F#-G, ning vastavad akordid (tolle tabeli järgi) G-Am-Bm-C-D-Em-F#m-Gdim. Ning nüüd kui sa näed, et loos on akordid D-Em-C-G, siis on see lugu G-duuris, sest loo akordid vastavad G-duuri akordidele. Kui oleks aga näiteks Dm-Em-C-G, siis oleks lugu C-duuris, sest need akordid vastavad C-duuri akordidele.
Muidugi helistik võib loo jooksul ka muutuda, või võib loos olla helistikuväliseid akorde, mis muudab asja veidi keerulisemaks. Ma toon ühe näite veel - Loss Taivalkoskis. Salmiosas on järgmised akordid: Am - F - C - Dm -Am - F - E. Kõik peale E vastavad C-duuri akordidele (C-helirea esimene, teine, neljas ja kuues aste), seega salm on C-duuris, ning E on lihtsalt helistikuväline akord.
Refräänis on akordid Bm - G - D - F#m - D - A - E. Kõik peale G on A-helistiku akordid, seega refrään on A-duuris.
Mul käib helistiku määramine suht alateadlikult juba, ilma väga palju mõtlemata, võib-olla sellepärast ma ei oska seda piisavalt lihtsalt seletada. Ehk keegi teine proovib.
Muidu bend, slide ja hammer-on tehnikaid on hea kasutada siis, kui sa kogemata vale noodi võtad. Bendid selle siis näiteks pool tooni üles ja keegi ei saa aru, et sul vale noot sisse tuli
weasel wrote:Kas keegi seda Faded'i toodud tabelit veel selgitada ei taha - ma ei saa eriti midagi aru Kuidas ma ikkagi akordide järgi aru saan, mis duuris asi on?
See tabel näitab ära helistiku akordid. Näiteks helistiku esimesele astmele vastab duurakord, kuuendale aga mollakord. Näiteks kui helistik on C, siis esimene aste on ka C, ning vastav akord C-duur. Kuues aste on A, ning vastav akord A-moll.
G helistiku noodid näiteks oleksid G-A-B-C-D-E-F#-G, ning vastavad akordid (tolle tabeli järgi) G-Am-Bm-C-D-Em-F#m-Gdim. Ning nüüd kui sa näed, et loos on akordid D-Em-C-G, siis on see lugu G-duuris, sest loo akordid vastavad G-duuri akordidele. Kui oleks aga näiteks Dm-Em-C-G, siis oleks lugu C-duuris, sest need akordid vastavad C-duuri akordidele.
Muidugi helistik võib loo jooksul ka muutuda, või võib loos olla helistikuväliseid akorde, mis muudab asja veidi keerulisemaks. Ma toon ühe näite veel - Loss Taivalkoskis. Salmiosas on järgmised akordid: Am - F - C - Dm -Am - F - E. Kõik peale E vastavad C-duuri akordidele (C-helirea esimene, teine, neljas ja kuues aste), seega salm on C-duuris, ning E on lihtsalt helistikuväline akord.
Refräänis on akordid Bm - G - D - F#m - D - A - E. Kõik peale G on A-helistiku akordid, seega refrään on A-duuris.
Mul käib helistiku määramine suht alateadlikult juba, ilma väga palju mõtlemata, võib-olla sellepärast ma ei oska seda piisavalt lihtsalt seletada. Ehk keegi teine proovib.
Last edited by Faded on 23 Jan 2007, 00:16, edited 3 times in total.
It's a well-known fact that 100% of people who sell their Telecasters, die.
Faded wrote:Pööre tekib nii, et soolo muutub jälle lihtsamaks. Vähemalt ma arvan, et donkey seda mõtles.
Just, või lõpeb üldse soolo ära.
Ma lindistasin kah ühe näite.
Seesama viisikene akordidega E, B, G, A
Ehk siis samamoodi, nagu ma enne seletasin tegin sellise lühikese soolo.
Selle jaoks ma tolle tabeli postitasingi.
Igale helistikule vastab kindel helirida, mis koosneb nootidest. G-helistiku puhul on need noodid G-A-B-C-D-E-F#-G. Ja too tabel näitas, millisele noodile vastas milline akord (kas duur või moll). Seega need kaks asja kokku pannes, saab sellise asja:
Samamoodi saad suvalise teise helistiku akordid tuletada.
Edit: ma praegu vaatasin, et suure seletamisega panin "Loss Taivalkoskis" refrääniga natuke puusse. Tegelikult on A-duuris.
Igale helistikule vastab kindel helirida, mis koosneb nootidest. G-helistiku puhul on need noodid G-A-B-C-D-E-F#-G. Ja too tabel näitas, millisele noodile vastas milline akord (kas duur või moll). Seega need kaks asja kokku pannes, saab sellise asja:
Code: Select all
aste noot akord
I G G
II A Am
III B Bm
IV C C
V D D
VI E Em
VII F# F#dim
VIII G G
Samamoodi saad suvalise teise helistiku akordid tuletada.
Edit: ma praegu vaatasin, et suure seletamisega panin "Loss Taivalkoskis" refrääniga natuke puusse. Tegelikult on A-duuris.
It's a well-known fact that 100% of people who sell their Telecasters, die.
Lugesin siit veidi juurde ja sain ka enam-vähem pihta asjale: http://ultimate-guitar.com/lessons/for_ ... nning.html
Fender Fat Strat - Behringer V-Amp 2 - Roland Cube-20X
Seagull Entourage
Keeleõpe internetis: http://www.studit.eu
Seagull Entourage
Keeleõpe internetis: http://www.studit.eu
Ma sain aru, et C puhul on asi nii.. on see õigesti?
Code: Select all
aste noot akord
I C C
II D Dm
III E Em
IV F F
V G G
VI A Am
VII B Bm
VIII C C